In de eerste vier maanden na de lancering
van de digitale boeken in de webwinkel, verkocht Bol.com 63.000 e-books.
Bovendien gingen 14.000 e-readers, om digitale boeken op te lezen, over de
toonbank.
Boven verwachting
"In ons businessplan gingen we nog uit van 4.000 tot 5.000 e-readers in
de eerste twaalf maanden na lancering", zegt directeur Daniel Ropers
van Bol.com. "Ook was de verwachting dat iemand met een e-reader in het
eerste half jaar na aanschaf drie of vier digitale boeken zou bestellen. Dat
blijken er nu, na slechts een paar maanden, al gemiddeld 4,5."
Hardlopers
De twee
e-readers van Sony die Bol.com aanbiedt, worden volgens Ropers verreweg
het meest gekocht.
Opvallend bij de digitale boeken is dat vooral Nederlandstalige boeken het
goed doen. De webwinkel verkoopt zo’n 2.500 Nederlandstalige titels en ruim
121.000 Engelstalige e-books. Toch zijn vier van de vijf verkochte e-books
Nederlandstalig.
Papier is nog koning
Nederlanders kopen jaarlijks ongeveer 50 miljoen papieren boeken. Daarbij
valt de verkoop van e-books voorlopig nog in het niet.
Bol.com, dat volgens Ropers naar schatting zo'n 80 procent van de e-bookmarkt
in handen heeft, denkt dat over een jaar of twee, drie ongeveer 5 procent
van de fictieboeken digitaal zal zijn.
Om in 2010 verdere groei te realiseren is Ropers in gesprek met auteurs en
uitgevers. "Er bestaat ten onrechte nog veel angst en onkunde over hoe
het digitale lezen precies werkt." Daarnaast zegt Ropers gesprekken te
voeren met uitgevers van kranten en tijdschriften.
E-books onder de kerstboom
De Amerikaanse webwinkel Amazon, die de eigen e-reader Kindle aanbiedt, liet
weten rond de Kerst meer digitale boeken dan papieren titels verkocht te
hebben. Ropers: "Het zou mij niets verbazen als wij rond Kerst 2010
hetzelfde zullen zien. we hebben zelfs nu al titels die digitaal beter
verkopen dan op papier."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl